Voice over IP

Geconsolideerde versie per 1 mei 2021

RSO 2021-001-VOIP

U raadpleegt de huidige versie van de RSO 2021-001-VOIP

De OSR regelt de werking van de VoIP-diensten van 24PM voor leden die er gebruik van maken.

Artikel 1 - Presentatie van de VoIP-dienst

24PM stelt haar leden, in partnerschap met de exploitanten van het telefoonverkeer, in staat te profiteren van een telecommunicatie-infrastructuur.

Deze dienst biedt een virtuele telefooncentrale (gehost in de cloud) en fysieke vaste telefoons of virtuele mobiele telefoons.

Deze dienst wordt VoIP of Voice over IP genoemd. Het wordt gebruikt om smartphones te verbinden met behulp van de industrieprotocollen SIP en MGCP binnen het computernetwerk van de klant en stelt de smartphones in staat zich te gedragen alsof ze verbonden zijn met een fysieke telefooncentrale, ook bekend als IP Centrex-technologie.

Deze OSR bepaalt de voorwaarden waaronder deze dienst voor de leden beschikbaar is.

Artikel 2 - Aanvullende definities van ROI

In het kader van deze OSR 2021/001 wordt verstaan onder

Financiële garantie : Het bedrag dat aan het lid in rekening wordt gebracht voor de uitlening van een VoiP-eindapparaat, dat aan het einde van het gebruik van de dienst aan het lid zal worden terugbetaald.

IPCentrex : Virtuele telefooncentrale technologie toegepast in een 24PM VoiP server.

SIP-lijn (Session Initiation Protocol) of MGCP (Media Gateway Control Protocol): Een telefoonnummer dat door 24PM op verzoek van het lid kan worden geconfigureerd en waarmee inkomende oproepen naar meerdere SIP-nummers kunnen worden doorgeschakeld.

SIP-nummer Telefoonnummer dat door een partneroperator is toegewezen en gekoppeld is aan een fysiek eindapparaat of een login/wachtwoord-combinatie die kan worden gebruikt om telefoongesprekken te voeren en te ontvangen in het kader van de VoiP-dienst waarnaar in dit OSR wordt verwezen.

Partner-operatoren Telefonieoperatoren die lid zijn van het BIPT, partners zijn van 24PM en de oproepen van de leden routeren tussen de VoiP-servers van 24PM en de bellers.

Post Telefoontoestel - Een fysiek of virtueel toestel waarmee oproepen kunnen worden ontvangen en verzonden via een SIP-lijnverbinding.

Reeks lijnen : Een reeks telefoonnummers die elkaar opvolgen en niet afzonderlijk naar een operator kunnen worden geporteerd.

24PM VoiP servers VoiP Terminals: al dan niet gevirtualiseerde computerservers die verbonden zijn met partners van 24PM en die VoiP Terminals in staat stellen met elkaar en via het traditionele telefonienetwerk te communiceren.

Tarief Prijs waartegen oproepen behandeld door 24PM's VoiP diensten aan het lid gefactureerd worden.

VoiP terminal Elektronisch toestel waarmee het lid kan profiteren van een SIP- of MGCP-verbinding met de VoiP-servers van 24PM.

VoiP : Voice over IP of internettelefonie.

Artikel 3 - Toepassingsgebied

Deze OSR 2021/001 is van toepassing op :

Elk gebruik van de 24PM VoiP-dienst door een lid zoals omschreven in artikel X van de ROI 2021

Artikel 4 - Toegang tot VoIP
4.1. Verzoek om toegang

Om de VoiP-dienst te activeren, kunnen leden dit doen via het 24PM-intranet of via hun projectmanager.

Na bevestiging per e-mail verbindt het lid zich ertoe de voorwaarden van dit RSO 2021/001 na te leven.

4.2 Gebruiks- en installatievoorwaarden

4.2.1.
Het lid bepaalt het aantal VoiP-eindpunten dat hij nodig heeft en de configuratie van de SIP-lijnen die hij wil opzetten en deelt dit aantal mee aan zijn Project Manager.

Afhankelijk van het vereiste materiaal wordt namens het lid overeenkomstig artikel 5 een verzoek om een financiële garantie ingediend.

Na ontvangst van de financiële garantie voor de uitrusting plant 24PM de installatie van de uitrusting in de lokalen van het lid.

24PM zal een vast tarief voor de installatie aanrekenen, dat vooraf aan het lid zal worden meegedeeld wanneer het activeringsverzoek wordt ingediend en door het lid wordt aanvaard.

Dit pakket bevat :

- Installatie ter plaatse (exclusief bedrading) ;
- De creatie van de beroepsstrategie in de mogelijke technische beperkingen ;
- Integratie van aangepaste MP3-muziek en eenvoudige mixage (exclusief studiokosten indien nodig);
- Een laatste functietest van de installatie;
- Een verandering van belstrategie 1x in het jaar ;
- De configuratie van een softwareclient op een smartphone (exclusief eventuele licentiekosten).

4.2.2.
Op een mobiele telefoon (smartphone) moet de klant software installeren, zoals een mobiele applicatie "dialer".

Het lid wordt er uitdrukkelijk op gewezen dat de in dit OSR aangeboden dienst momenteel niet volledig compatibel is met Apple terminals. 24PM kan niet aansprakelijk worden gesteld voor storingen in de genoemde terminals als gevolg van de genoemde incompatibiliteit.

Aangezien deze diensten afhankelijk zijn van infrastructuur van derden, kan 24PM geen ononderbroken werking garanderen als gevolg van de grillen van de gebruikte technologieën.

4.3. Duur

De VoiP-dienst is opgezet voor onbepaalde tijd en kan op verzoek van 24PM of het lid te allen tijde worden beëindigd, met inachtneming van een opzegtermijn van één maand.

4.4 Wijziging in configuratie of hardware

Elk verzoek om de configuratie van een IPCentrex systeem te wijzigen kan set-up kosten met zich meebrengen, die vooraf per e-mail aan het lid moeten worden meegedeeld en door het lid moeten worden aanvaard.

24PM kan, via het intranet, hulpmiddelen ter beschikking stellen waarmee het lid bepaalde parameters van zijn IPCentrex kan wijzigen. Het gebruik van deze instrumenten valt uitsluitend onder de verantwoordelijkheid van het lid.

Artikel 5 - Tarieven

Voor elke lijn, elk nummer en elke extensie wordt maandelijks een bedrag van 1 tot 5 € aangerekend, dit bedrag varieert naargelang het gebruik van een klassiek nummer, een speciaal nummer (0800,...) of een premium nummer (gemakkelijk te onthouden nummer).

Naast het vaste bedrag zullen gesprekken die via de VoiP-diensten van 24PM zijn verlopen, in rekening worden gebracht tegen de kosten van verwerving door 24PM.

Het lid erkent uitdrukkelijk dat er door 24PM geen beperking is ingevoerd op het aantal verhoogde nummers en dat de verhoogde oproepen hem bijgevolg zullen worden gefactureerd volgens de speciale nummeringsschalen die van kracht zijn bij het BIPT.

Artikel 6 - Facturering

Gespreksverslagen worden maandelijks gefactureerd. Details over de aangerekende gesprekken zijn beschikbaar op het intranet van het lid.

Artikel 7 - Veiligheid
7.1 Veiligheid

Voor elke toevertrouwde telefoon zal van het lid een garantie van 100 tot 500 euro worden gevraagd, afhankelijk van het door het lid gevraagde telefoonmodel.

De borg voor de eerste IP-telefoon wordt verhoogd met 150 euro als waarborg voor gesprekken.

7.2. Teruggave van het materiaal en de garantie

De betaalde borgsommen worden aan het lid terugbetaald wanneer hij/zij de uitgeleende uitrusting in perfecte staat terugbrengt.

Eventuele schade zal worden ingehouden op de borgsom van de klant.

Sommige schades worden op forfaitaire basis gewaardeerd:

- Een gemerkt venster: 75 €.
- Een gemerkte schelp: 105 €.
- Een kornettouw met strikken: 25 €.
- Verlies van de originele doos: €50
- Stroomonderbreking voor een vaste telefoon: € 70

In geval van verlies, totale breuk of onherstelbare schade aan het materiaal, zal het materiaal opnieuw aan de klant worden gefactureerd tegen zijn nieuwwaarde, of tegen 70 % van zijn nieuwwaarde indien het in gereconditioneerde vorm aan de klant was geleverd.

Artikel 8 - Nummerportabiliteit

De verschillende telecommunicatielijnen of telefoonnummers die door 24PM voor het Lid worden gekocht, blijven eigendom van 24PM.

Een lid dat zijn of haar telefoonnummer buiten het 24PM-netwerk wenst over te dragen, moet vooraf een verzoek indienen zodat 24PM zich kan voorbereiden op uitgaande overdracht, indien dit technisch mogelijk is.

Deze overdracht is echter nooit mogelijk als het lid op het moment van het verzoek een betalingsachterstand heeft of in gebreke blijft 24PM te betalen.

Als het om technische redenen niet mogelijk is om een telefoonnummer te porteren (bijv. als het deel uitmaakt van een reeks van 100 nummers, waarvan andere nummers door andere leden worden gebruikt), dan zal het lid niet in staat zijn om dat telefoonnummer buiten het 24PM-netwerk te porteren.

Strategische diagnose

Claim vandaag nog je strategische diagnose voor een bijna gratis pakket en ontdek wat je goed doet en waar je kunt verbeteren. (2 uur durende bijeenkomst met 2 experts)*

* Maximaal één diagnose per bedrijfsdirecteur per jaar.