Ik hoor vaak over CSR (Corporate Social Responsibility) in KMO's en het is vaak een verkeerd geïnterpreteerde rage. Veel KMO's willen inderdaad "aan CSR beginnen" zoals men zou beslissen om een sociaal netwerk te beginnen of een nieuwe reclamecampagne op te zetten.
Voor de strateeg is het debat echter heel anders : hij slaagt erin in de ontwikkelingscyclus rekening te houden met de PESTEL-elementen die het welslagen of het mislukken van een produkt kunnen beïnvloeden, en voortaan kan het risico dat verbonden is aan het ontbreken van afbeeldingen van een produkt dat niet ecologisch of gevaarlijk voor de planeet is, een essentieel criterium zijn voor het welslagen of het mislukken van een project.
Het voeren van een ecologisch verantwoord en sociaal vooruitstrevend beleid is daarom bovenal een essentieel commercieel marketingelement geworden voor het welslagen van een project.
Voorbeeld van concrete gevallen van succes of mislukking
In een recent succesvol vastgoedproject was de keuze voor energieautonomie doorslaggevend om de gepercipieerde waarde hoger te laten zijn dan de economische waarde, omdat de ecologische waarde van het project werd toegevoegd aan de waardeketen van het bedrijf.
In een waterzuiveringsproduct heeft de aanwezigheid van toxische stoffen in een onderdeel dat op een andere manier had kunnen worden vervaardigd, het marktaandeel in minder dan een half jaar doen kelderen: het gebrek aan voorzichtigheid en aandacht voor het MVO-risico heeft 25 jaar bedrijfsontwikkeling tenietgedaan.
In een ander project heeft het gebruik van edele en niet-kunststof materialen (huiskassen) het mogelijk gemaakt 25prc extra marktaandeel te krijgen...
Tot besluit
MVO mag geen publiciteitsstunt zijn, maar moet worden geïntegreerd in onderzoek en ontwikkeling om te anticiperen op de obstakels.