Er zijn veel hulpmiddelen om u te helpen goede beslissingen te nemen, en wij hebben besloten ze hier op te nemen:
- De SWOT (kansen en bedreigingen)
- De PESTLE (politieke, economische, sociale, technologische, wettelijke en milieufactoren)
- Het 20-80 principe
- De belangrijkheid-urgentie matrix
- De 5W2H (wie, wat, waar wanneer hoe waarom)
- Audit van strategische alternatieven
- De 3 C's op het gebied van risico's en verwachtingen
- De 5 P's van een goede marktanalyse
- De mnemoniek van de VW, VEST en WALT
- De transversale voorspelling van de winstgevendheid
Het doen van een SWOT kunt u de risico's en kansen voor uw bedrijf inschatten: u identificeert de risicofactoren en de kansfactoren: u identificeert de kansen.
De PESTLE kunt u al uw activiteiten, uw potentiële kandidaten, uw markt, uw concurrenten...
Het 20-80 principe is een methode om risico's en kansen te beoordelen teneinde de verschillende partners te identificeren en met elkaar in overeenstemming te brengen met het oog op het beste algemene resultaat.
De 5W2H methode wordt gebruikt om het belang en de waarde voor de klant te bepalen.
Het principe van de strategische alternatieven audit, kunt u uw mogelijke keuzes analyseren, in de vorm van plannen.
De 3C's zijn een eenvoudig geheugensteuntje om een project uit te zoeken: Hoe of waarom doet het ertoe? Wie wordt er getroffen? Wat zijn de onmiddellijke en langetermijngevolgen?
Het 5 P's principe maakt het mogelijk een vraag en een commercieel aanbod te structureren en tegelijkertijd streng te zijn.
De VW, vest en Walt mnemonic maakt de presentatie van databanken, gegevens, statistieken en uitgebreide hulpmiddelen mogelijk.
De transversale voorspelling van de winstgevendheid kunt u de rentabiliteit, de voordelen van een operatie en de cashflow berekenen.
Wij zullen het hele jaar door artikelen wijden aan elke methode.
Om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, kunt u dat hier doen: